torsdag 23 maj 2013

Torsdagsfrågan

Elin, vilken är den bästa platsen att läsa på?


Jag läser ju en hel del barnböcker med mina barn, men när det gäller min egen läsning: Förmodligen vid köksbordet, lördag och söndag morgon.
  

Varför är just den platsen så bra?


Då kan jag äta frukost samtidigt och barnen stör bara ibland eftersom de kan titta på Bolibompa och/eller Disneydags.

Vad finns det för nackdelar med platsen?


Barnen kan bli lite otåliga och därför börja påkalla min uppmärksamhet titt som tätt, vilket orsakar en ganska fragmentarisk läsning. Till sist tycker jag att de tittat för mycket på teve och vi försöker så snart som möjligt hitta på något annat att göra. Då är det slut med läsningen, för den stunden i alla fall.

Josefine, vilken är den bästa platsen att läsa på?


Den bästa platsen är på tåget, tycker jag. Jag har alltid en bok med mig i väskan att ta till så fort jag får tid över. På morgonen har jag 25 minuter på mig och då hinner jag läsa ganska mycket. Jag kan i lugn och ro förbereda mig/varva ner innan och efter jobbet och få en lugn stund för mig själv. Dessutom går resan väldigt snabbt, ibland lite för snabbt.

Varför är just den platsen så bra?


Ett tag läste jag länge innan jag somnade på kvällen, men nu är jag oftast för trött för att läsa mer än ett par sidor då. Det är inte så lätt att hitta stunder då man har tid att läsa ostört någon längre stund, då är resan perfekt.

Vad finns det för nackdelar med platsen?


På pendeln mellan Kungsbacka och Göteborg kontrollerar de färdbevis på varje resa, det är lite jobbigt att bli avbruten. Ibland är jag också så inne i boken att jag glömmer att gå av på min hållplats.