fredag 13 november 2009

Så oerhört otäckt

Under buller och bång avslöjades till slut vilka författare som låg bakom pseudonymen Lars Kepler: Alexander och Alexandra Coelho Ahndoril. Deras gemensamma roman Hypnotisören (Albert Bonniers förlag 2009) är precis så otäck som skriverierna gjort gällande, nästan värre än så. Vissa kapitel önskar jag nästan att jag inte hade läst, fruktansvärt otäcka scener har tagit plats på näthinnan även om jag försökte skumläsa de värsta passagerna. Trots det tycker jag att det var en bra bok, skickligt upplagd rent dramaturgiskt där vi får följa hur en hypnotisör dras djupt in i en mordhistoria där motivet snart blir personligt. Jag läser gärna en uppföljare med samma litterära kvalitéer och spänning, men jag hoppas att de skippar det värsta våldsscenerna i så fall. Även det outtalade kan vara otäckt nog.